Σάββατο, 20 Φεβρουαρίου 2016

Η αλήθεια και άλλα ψέματα - Σάσα Αράνγκο



A! για να σας πω… μπορεί να είμαι σκορόφιδον φαρμακόγλωσσον και ποτισμένον από την πικρή πράσινη χολή μου αλλά είμαι και σκορόφιδον ηθικόν… Έχω ένα προσωπικόν θέμα με αυτό που εγώ θεωρώ αδικία…  είμαι σκορόφιδον το οποίο επιθυμώ διακαώς στο τέλος των βιβλίων που διαβάζω να υπάρχει μια κάθαρση ρε παιδί μου… Εδώ ολόκληρος Αισχύλος, κοτζάμ Σοφοκλής, ακόμα και τούτος ο Ευριπίδης σ’αυτό το θέμα ήταν ‘κάθετοι’. Στο τέλος έχουμε την κάθαρση. Δεν μου στέκεται ρε παιδί μου, ο κακός να θριαμβεύει… Γιατρέ μου, μήπως πρέπει να το κοιτάξω;;;

Ακόμα νιώθω στο πετσί μου το εκνευριστικό τσιρτσίρισμα όταν πρωτογνώρισα τον ‘ταλαντούχο κύριο Ρίπλευ’ της Patricia Highsmith, αυτόν τον ανεκδιήγητο αντιήρωα που βρίσκει τον τρόπο και την σκαπουλάρει πάντα…  γι’αυτό και τον αποφεύγω όπως ο διάολος το λιβάνι γιατί κάθε φορά που τον συναντώ μου ανεβαίνει το αίμα στο κεφάλι και κρίμα να φύγω στο άνθος της ηλικίας μου μια και κυκλοφορούν κι εγκεφαλικά στην πιάτσα…

Σ’αυτό λοιπόν το μοτίβο κινείται και ο βασικός ήρωας – αντιήρωας του Σάσα Αράνγκο, ο Χένρι Χάιντεν, στο “Η αλήθεια και άλλα ψέματα”. Ο Χένρι λοιπόν είναι ένας πολύ διάσημος συγγραφέας (μα τι τους έχει πιάσει όλους τους συγγραφείς και γράφουν για συγγραφείς;), μόνο που τα βιβλία του τα γράφει η γυναίκα του. Ζει μια ζωή ονειρική (καλή γυναίκα, μπόλικο χρήμα, άφθονη δόξα, ένας πιστός σκύλος, μια υπέροχη βίλα στην εξοχή, μια κουκλάρα ερωμένη κι άλλες τόσες περιστασιακές)... Το απόλυτο φετίχ του άντρα δηλαδή… μέχρι που η ζωή του ανατρέπεται από ένα στιγμιαίο λάθος όπως είχε πει κάποτε και στα δι’ημάς ο λαϊκό-ποπ βάρδος Πασχάλης. Η ερωμένη μένει έγκυος, φυσικά αρνείται να ρίξει το παιδί γιατί ξαφνικά της ξύπνησε και το μητρικό ένστικτο, κι ένα κουνάβι εισβάλλει στη σοφίτα του πολυτελούς σπιτιού του. Εντάξει, το κουνάβι είναι άσχετο με την υπόθεση, αλλά σας το αναφέρω για να ξέρετε πως ο κύριος πέρα από τα καλά, έχει και τα προβληματάκια του. Μια ερωμένη κι ένα κουνάβι.

Η ζωή του Χένρι λοιπόν καταρρέει, ψάχνει λύσεις για να σωθεί, σε ποια από τις δυο γυναίκες να πει αλήθεια και σε ποια ψέματα κι εκεί κάνει το μοιραίο λάθος. Προσοχή, ακολουθεί ολίγον spoiler (αν και είναι στην αρχή του βιβλίου). Αντί να ‘καθαρίσει’ μια και καλή την ενοχλητική ερωμένη που ξαφνικά την έπιασε το μητρικό της μόλις είδε τον υπέρηχο, ‘καθαρίζει’ τη γυναίκα του (και όχι με άζαξ). Κι εκεί προσπαθώντας να καλύψει το ένα λάθος, κλασικά προκύπτει ένα άλλο και μετά ένα άλλο κι όλο προσπαθεί να καλύψει τα προηγούμενα κι όλο βγαίνει κι ένα άλλο. Κι όταν ο «καημένος» λέει την αλήθεια (όποτε τον πιάσει κρίση ειλικρίνειας), κανείς δεν τον πιστεύει αλλά τα ψέματά του όλοι μετά χαράς τα πιστεύουν. Και μια πλειάδα άλλων ανθρώπων γύρω του, ο φίλος του Σέρβος ψαράς Ομπραντίν, ο αστυνομικός που προσπαθεί να εξιχνιάσει την εξαφάνιση, ο εκδότης του ο Μορεάνι, η γραμματέας του εκδοτικού, μια γκόμενα που έτσι εμφανίζεται ξαφνικά από το πουθενά, ένας παλιός γνώριμος από το πολύ μακρινό παρελθόν που έρχεται για να σκοτώσει (?) τον Χένρι αλλά ο Χένρι έχει περισσότερες ζωές κι από εφτάψυχη γάτα κι έτσι τη σκαπουλάρει για μια ακόμη φορά…

Ψυχολογικό θρίλερ λέει το εξώφυλλο του βιβλίου… εξυπναδίστικη προσπάθεια θα την έλεγα εγώ… Συμπτώσεις επί συμπτώσεων, η λέξη ‘κωλοφαρδία’ είναι συνώνυμο του τύπου, ήρωες απλοϊκοί, κάτι που θέλησε να πει ο ποιητής αλλά που ούτε απ’έξω δεν πέρασε…

Και το τέλος… OMG!!!... Εντάξει ο συγγραφεύς προφανώς έφτιαξε τον ήρωα για να γράψει κι άλλα βιβλία, μάλλον θέλησε να δημιουργήσει έναν ήρωα που θα εμφανίζεται ξανά και ξανά, αλλά ευχαριστώ δεν θα πάρω!!! Μας τα ‘πρηξε ο συγγραφέας με το σκοτεινό παρελθόν του ήρωα, που παραμένει σκοτεινό κι αφού τελειώσει το βιβλίο καθώς και με την κατουρημένη την πυζάμα του Χένρι…

Βαθμολογία λοιπόν, ένα 5/10 με το ζόρι, γιατί είχε μια αγωνία μέχρι ένα σημείο… και γιατί ολόκληρη κούκλα του σεξ έβαλε μέσα για να ‘ξεχαρμανιάζει’ έτερος ήρωας, κρίμα να μην της χαρίσω κι ένα βαθμό και της κουκλίτσας…

Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΨΕΜΑΤΑ
Σάσα Αράνγκο
Μετάφραση: Τάνια Σταύρου
Εκδόσεις Ψυχογιός, 2016
Σελίδες 344